آیا خمس بر مالی تعلق نمی گیرد که شخص در طول یک سال نیازی به آن نداشته و پس از گذشت یک سال می بایست خمس آنرا پرداخت نماید؟اگر چنین است آیا اگر کسی به علت عدم توان مالی برای خرید یک خانه مبلغی پول را در بانک بگذارد تا بلکه بتواند از اعتبار آن استفاده نموده و وام بگیرد بنا بر این گذاشته می شود که حتما نیازی به آن نداشته لذا در بانک پس انداز نموده است و همینطور اگر کسی با وجود نیاز مبلغی را در اختیار برادر مسلمان خود به عنوان قرض قرار دهد تا مشکل او را حل نماید بنا بر این گذاشته می شود که او نیازی به این پول نداشته است و همینطور است در مورد کسی که توان پرداخت اجاره ماهانه را نداشته لذا به هر طریقی سعی می نماید که مبلغی را تهیه کرده و در اختیار صاحبخانه به عنوان رهن قرار دهد با اینکه می دانیم این موارد غیر از آن است که کسی مبلغی از پول خود را بدلیل عدم نیاز در این موارد صرف نماید پس چگونه بر ایشان خمس واجب می شود ؟
اگر کسی حیله و حقه فرار از خمس را بلد نباشد و یا نخواهد که سر خود کلاه گذاشته و از خمس فرار کند و از طرفی فرار از خمس هم حرام نیست آیا عدم پرداخت خمس بر ایشان حرام است ؟